Larry Gagosian [fot. http://priceofart.blogspot.com] |
Larry Gagosian jest uważany
za najpotężniejszego i najbardziej bezwzględnego człowieka świata sztuki. To on jest w stanie zdobyć niemal każde
dzieło. Ze względu na swoją bezwzględną postawę częściej jest porównywany do
przedsiębiorcy niż stereotypowego marszanda. Gagosian posiada około dziesięciu
galerii w różnych częściach świata – w Nowym Jorku, Londynie, Beverly Hills,
Rzymie, Atenach, Paryżu, Genewie i Hong Kongu. Brytyjski magazyn „Art Review” w
2011 r. przyznał mu czwarte miejsce w rankingu najbardziej wpływowych ludzi
świata sztuki. Choś Gagosian nie podaje oficjalnych informacji, to przyjmuje
się, że roczny zysk galerii Gagosiana wynosi 30 mln USD.
Gagosian nazywany Larry Go-Go, bo zawsze prze do przodu, reprezentuje najdroższych
współczesnych artystów, takich jak: Jeff Koons, Ed Ruscha, Damien Hirst, a
także spadkobierców nieżyjących twórców – Andy Warhola, czy Alberto Giacometti.
W Gagosian Gallery rzadko można znaleźć prace o wartości poniżej 100 tys. USD.
Lawrence Gilbert Gagosian urodził się w 1945 r. w Los
Angeles jako syn księgowego i drugoplanowej aktorki. Początkowo pracował w
agencji literackiej William Morris Agency, ale szybko zrezygnował z tej pracy
na rzecz własnego biznesu. Na początku lat 70. otworzył mały punkt, w którym
handlował plakatami. Plakaty wartości 2-3 dolarów oprawiał w ramy i sprzedawał
5 razy drożej. Za zarobione pieniądze po
roku Gagosian otworzył swoją pierwszą galerię sztuki. Początkujący diler sztuki był świadomy rosnącego
popytu na rynku dzieł sztuki w Los Angeles , gdyż miasto było pełne gwiazd i
przedsiębiorców aspirujących do miana kulturalnej elity. Jednym z pierwszych
klientów był przeciętny deweloper i debiutujący miłośnik sztuki – Eli Broad –
dziś miliarder i jeden z najważniejszych kolekcjonerów świata. Pod koniec lat
70. Gagosian dzięki koneksjom marszandki Anniny Nosei poznał środowisko
nowojorskich kolekcjonerów i artystów. W
tym czasie także zaprzyjaźnił się z legendą amerykańskich dilerów sztuki – Leo Castellim.
Gagosian także nawiązywał przyjaźnie z artystami, w tym na początku lat 80. z Jeanem-Michelem
Basquiatem. Początkowo handlował dziełami artystów o utwierdzonej pozycji w
świecie sztuki np. Picassa, van Gogha. W ten sposób słabsze prace można było
łatwo sprzedać początkującym kolekcjonerom. Gagosian zauważył, że w Los Angeles
brakuje sztuki współczesnej, której mekką był Nowy Jork. Stąd podróżował pomiędzy
Wschodnim a Zachodnim Wybrzeżem – na pierwszym kupował tanio, na drugim
sprzedawał drogo. W 1986 r. w Nowym Jorku założył pierwszą galerię pod szyldem
Gagosian Gallery. Dwa lata później Gagosian zapisał się na kartach historii
poprzez zakup dla swojego klienta obrazu „False Start” Jaspera Johnsa za 17 mln
USD, ustalając rekord za najdroższe dzieło żyjącego artysty. Od tego czasu Gagosian
pośredniczył w wielu rekordowych transakcjach. W 2003 r. uczestniczył w
sprzedaży „Woman III” Kooninga z kolekcji Davida Geffena za ponad 137 mln USD Stevenowi
A. Cohenowi. To jedna z najbardziej spektakularnych sprzedaży prywatnych. Inny
rekord to sprzedaż „Turquoise Marilyn” Andy Warhola za 80 mln USD, czyli
ustanowienie najwyższej wartości za obraz tego artysty. Szacuje się, że na
koncie Gagosiana znajduje się 200 mln USD. Gagosian nie zdradza w wywiadach,
ile wynosi jego marża. Zwyczajowa prowizja dilera wynosi od 10 do 20 procent
wartości dzieła.