19 października 2017

Litera / Kompozycja / Plakat. Typografia plakatów polskich i szwajcarskich w latach 1945-2015


Fotograficzna retrospekcja z wystawy pt. "Litera / Kompozycja / Plakat Typografia plakatów polskich i szwajcarskich w latach 1945-2015" w Zbrojowni Sztuki w Gdańsku z maja 2017.
















































Wystawa: Litera / Kompozycja / Plakat. Typografia plakatów polskich i szwajcarskich w latach 1945-2015

Miejsce: Zbrojownia Sztuki, Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku, Targ Węglowy 6 

Czas: 08.04.2017-07.05.2017

Kuratorzy: Anna Grabowska-Konwent (Muzeum Narodowe w Poznaniu) i Adam Kamiński (Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku) 

----------------------------------------
Informacja od organizatorów:

Wystawa "Litera / Kompozycja / Plakat. Typografia plakatów polskich i szwajcarskich w latach 1945-2015" prezentować będzie 180 plakatów polskich i szwajcarskich ze zbiorów Galerii Plakatu i Designu Muzeum Narodowego w Poznaniu.

Tradycja projektowania typograficznego w sztuce plakatu ma prawie 100-letnią historię. Koncepcja litery jako ważnego elementu kompozycyjnego i informacyjnego zarazem powstała w kilku różnych ośrodkach, których znaczenie jest niepodważalne i do których odwołują się graficy, bądź twórczo je rozwijając, bądź też przekraczając ustanowione zasady.
Podniesienie typografii do rangi sztuki zawdzięczamy awangardowym ruchom artystycznym doby modernizmu. Nowe założenia teoretyczne przybrały także praktyczny wymiar w kompozycjach wykorzystujących nowatorskie czcionki i znaki drukarskie w publikowanych wówczas magazynach i katalogach.

Na wystawie znajdzie się 40 plakatów szwajcarskich grafików, który uznawani są za pionierów w twórczym wykorzystywaniu typografii. Nie zabraknie więc dominujących w plakatach z lat 30. XX w. trendów, takich jak rzeczowość, konkret, czerpanie z tradycji konstruktywizmu i Bauhausu, oraz typowych dla lat 40. projektów opartych na rozwiązaniach typograficznych. Klasycznym przykładom plakatów w stylu szwajcarskim (ang. Swiss Style) przeciwstawione zostaną prace z ostatnich dekad XX w. Wtedy to liternictwo stało się dla szwajcarskich plakacistów pretekstem do prowadzenia gry graficznej, w której czytelność tekstu nie była już zaletą.

Wystawa „Litera/Kompozycja/Plakat” zaoferuje też mniej tradycyjne spojrzenie na polski plakat, który przez większość osób kojarzony jest przede wszystkim z plakatem malarskim, stanowiącym trzon zjawiska znanego pod nazwą „polska szkoła plakatu”. Tym razem głównym motywem kompozycji będzie litera, której rozmaite sposoby obecności na plakacie pozwalają dostrzec ogromne możliwości tkwiące w literniczych kompozycjach. To, co łączy szwajcarskie i polskie środowiska twórcze to wybitne graficzne osobowości, takie jak m.in. Max Bill, Carlo L. Vivarelli, Niklaus Troxler, Sławomir Iwański, Tadeusz Piechura, Władysław Pluta, Bogusław Balicki, Stanisław Łabęcki, Henryk Tomaszewski, Jan Młodożeniec, Roman Cieślewicz, Waldemar Świerzy czy Wojciech Zamecznik.

Kuratorzy: Anna Grabowska-Konwent (Muzeum Narodowe w Poznaniu) i Adam Kamiński (Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku) 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...